Poradniki

Przychód, dochód, marża, koszty. Jak szybko ogarnąć zarządzanie finansami na Allegro?

Zarządzanie finansami w e-commerce, szczególnie gdy handlujemy na platformie takiej jak Allegro, może wydawać się skomplikowane z powodu różnorodności kosztów i złożoności ich naliczania. Chciałbym zaprezentować prosty przewodnik, szczególnie przydatny dla właścicieli mikro i małych przedsięwzięć, który uprości zarządzanie finansami związane ze sprzedażą na tej platformie.

Skąd się biorą nasze zyski?

Handel towarami to wyjątkowo prosta sprawa – wystarczy taniej kupić i drożej sprzedać. Pomiędzy tymi dwoma punktami może się wydarzyć masa różnych rzeczy – ale na razie nie komplikujmy.

Różnica pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży to nasza marża. Możemy ją określać procentowo lub nominalnie. Tradycyjnie w handlu oblicza się marżę ‘w stu’, czyli oblicza się procent, w jakim ta nasza marża jest częścią ceny finalnej. Stąd też, uwaga dla początkujących handlowców, marża nigdy nie może przekroczyć 100%, a narzut – i owszem.

Posługiwanie się pojęciem marży ma jedną dużą zaletę – jest to bardziej motywujące. Narzut 100% – to brzmi dumnie, no ale to tylko 50% marży… 😊

Przykład 1
Kupujemy towar za 14,30 zł
Chcemy uzyskać marżę ze sprzedaży 45%
=> Cena sprzedaży: 26 zł, marża nominalna: 11,70 zł (ale narzut – ok. 82%)

Jak szybko obliczyć marżę?

Przykład 2
Cena zakupu 15 zł
oczekiwana marża: 40%
=> Wykonaj działanie: 15 / 0,6 = 25 zł

Aby wiedzieć, czy rozwój sprzedaży na Allegro idzie w dobrym kierunku, a nie tylko obracamy towarem, musimy znać naszą marżę. Najlepiej jeżeli możemy podać tę wartość w każdym momencie, kiedy jest to dla nas potrzebne. Cieszymy się, że sprzedajemy nasz towar z przyzwoitą marżą –  30, 40, 50 procent? Jeszcze za wcześnie na otwieranie szampana, wprowadźmy teraz koncept marży netto.

Marża netto, to różnica pomiędzy naszą marzą bazową a kosztami Allegro. Koszty sprzedaży na Allegro sprawdzisz w każdym momencie w zakładce ‘rozliczenia z Allegro’. Część kosztów naliczana jest z opóźnieniem, ważne jest więc, aby sprawdzać i kontrolować te parametry odpowiednio często, na przykład w każdy wybrany dzień tygodnia. Marża netto jest parametrem, który powinien być jednym z najważniejszych wskaźników, które badamy na Allegro – to ta marża wskazuje, czy nasz biznes ma szansę być dochodowy.

Jeżeli zadzwonię do Ciebie w trakcie dnia roboczego, to w ciągu kilku minut powinieneś móc podać także te aktualne wartości:

·       Obrót netto

·       Marża nominalna i procentowa

·       Koszty Allegro

·       ‘Marża netto’ nominalna i procentowa

·       Ilość zamówień

·       Obrót na paczkę i marża netto na paczkę

·       Koszty Ads

·       Przychód z Ads / Przychód całkowity

·       Stosunek kosztów Allegro do przychodów 

Stwórz dla siebie prosty arkusz w Excel, w którym będziesz zapisywać te parametry, a w krótkim czasie zapanujesz nad swoimi kosztami na Allegro oraz zyskasz wiedzę o podstawowych wskaźnikach, które powiedzą Ci, czy Twoje działania na Allegro są skuteczne. Ważne jest, aby porównywać dane z poszczególnych miesięcy, oraz dane w porównaniu do takiego samego okresu w latach poprzednich. Zyskasz dzięki temu proste ale potężne narzędzie do kontroli swojego biznesu.

Prowadzenie na bieżąco tego typu monitoringu daje Ci także olbrzymią przewagę nad większością sprzedawców na Allegro… gdyż większość tego nie robi. Uwierz mi, wiem jakie słyszę odpowiedzi, gdy pytam o marżę moich klientów, którym pomagam rozwijać sprzedaż na Allegro.

Dzięki takiemu prostemu monitoringowi, w każdym momencie będziesz mógł sprawdzić, czy ceny, po których sprzedajesz, przy przy aktualnym poziomie kosztów, dają Ci odpowiedni poziom marży.

No dobrze, monitoruję marżę netto na bieżąco, co teraz mogę zrobić?

Ustalaj cele związane z poszczególnymi wskaźnikami, to jest bardzo skuteczny sposób na rozwijanie swojego biznesu. Naturalnym celem, który jest zazwyczaj na pierwszym miejscu, jest wzrost sprzedaży. Teraz jednak już wiesz, że monitorowanie tylko obrotu na Allegro nie wystarczy – dodaj do tego cel na zwiększenie marży netto – każdy punkt procentowy jest tutaj na wagę złota (lub złotówek, jak kto woli…). Dzięki temu zaczniesz zwracać uwagę, na bardzo istotny element biznesu na Allegro – koszty sprzedaży. Czy można na Allegro więcej zarabiać, bez zwiększania swojej sprzedaży? Tak! O ile zapanujesz nad kosztami sprzedaży.

Poniżej przykład marży netto (%) osiąganej w poszczególnych latach na jednym z kont, którymi zarządzam. Rosnące koszty sprzedaży w Internecie? Jeżeli tylko realizujesz swoje cele związane z marżą netto, przestają one być problemem!

Więcej o kosztach na Allegro w moim podkaście:

Więcej o zarządzaniu finansami w małych firmach w odcinku, w którym gościem specjalnym był Wojciech Plona:

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny? Zostaw komentarz, napisz w jaki sposób Ty sprawdzasz, czy działania na Allegro przynoszą Ci zyski!

Niech trafność i wzrost sprzedaży będą z Tobą!

Czytaj również